Obserwacja

Pierwszym krokiem jest wybranie miejsca, które lubisz, góry, morze, miasto, itd. aby rozpocząć proces obserwacji. Jeśli zdecydujesz się malować na tle morza, najpierw zaobserwuj jak światło uderza we wszystko w tym krajobrazie. Wiesz, że morze jest niebieskie, ale kiedy słońce świeci na morze, niebieski przestaje być niebieski. Zaczyna wyglądać białawo. Zobaczysz, że przed twoimi oczami powstają plamy, nie możesz wskazać konturów w obserwowanej naturze, to znaczy, że światło wpływa na twoje postrzeganie obiektywnej rzeczywistości. Ważne jest, abyś zdał sobie sprawę z tego zjawiska, abyś mógł cieszyć się tym doświadczeniem. Po wykonaniu tego eksperymentu możesz rozpocząć ćwiczenia malarskie.

Malowanie

Twoja ręka powinna poruszać się bardzo szybko wraz z pędzlem. Nie należy zatrzymywać się na myśleniu o „perfekcji”, ale o emocjach, które odczuwasz, aby wyrazić siebie. Musisz być spontaniczny, nie możesz próbować naśladować innych, ale nie możesz też próbować uchwycić dosłownie tego, co widzisz. Staraj się przekazać raczej emocje niż realistyczną scenę.

Jeśli zauważyłeś, że wszystko co widzisz, zapośredniczone przez promienie słoneczne wygląda trochę niewyraźnie, cóż, to jest dokładnie to, co powinieneś spróbować uchwycić, ten niewyraźny obraz jest dokładnie tym, co udało się uchwycić mistrzom impresjonizmu.

Kiedy zastosujesz farbę szybko z pędzlem to na pewno się zdarzy, że kolory będą mieszać się ze sobą i to będzie idealne, ponieważ nie będzie oddzielenia między jednym tonem a drugim. Na przykład, zamiast mieszać żółty i niebieski, umieść niebieską farbę obok żółtej farby na palecie, a kiedy zastosujesz oba kolory, zobaczysz, że powstaje optyczne złudzenie zieleni.

Zdarzy się też, że warstwy farby będą nierówne, czasem grube do tego stopnia, że powstaną faktury, które później można dotknąć dłońmi. W tej technice nie stosuje się czerni, artyści radykalnie wyeliminowali ją z palety. Jeśli chcesz uzyskać ciemne obszary, użyj szarego lub głębokiego niebieskiego.

Eksperyment

Spróbuj zrobić to, co słynny Monet zrobił przed katedrą w Rouen w Paryżu. Stał przed tym zabytkiem architektury i malował tę samą fasadę ponad 30 razy o różnych porach dnia. A rezultat był za każdym razem inny.

Powiedzieliśmy, że światło wpływa na wszystko co widzisz, więc jeśli malujesz coś o szóstej rano, a następnie malujesz to samo o 10, 12, 4 po południu i 8 w nocy, zobaczysz, że to co widzisz jest zupełnie inne pod względem koloru i linii konturowych.

Zachęcamy więc do eksperymentu, wystarczy wybrać sobie jakiś punkt i obserwować go. Zobaczysz, że paleta kolorów, których będziesz używał w każdej godzinie dnia jest inna, tak samo jak rezultaty, które uzyskasz.